Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Jumaat, 9 November 2012

Berapa ramai orang yang sembahyang Jumaat, tetapi tiada pahala ?

( gambar dari google.com )


‎" Berapa ramai orang yang sembahyang Jumaat, tetapi tiada pahala.Dia datang sembahyang , tetapi imam sudah berada diatas mimbar. Nabi kata siapa-siapa yang datang solat Jumaat, imam diatas mimbar, namanya tidak dicatit sebagai orang yang hadir, sebab Malaikat pun tutup buku kehadiran. Bila imam naik atas mimbar dia sebut 'Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh', Malaikat tutup buku, tiada siapa yang Malaikat tulis kehadiran selepas itu. Jadi sebelum imam naik ke atas mimbar, jemaah kena masuk kedalam masjid. Kalau tidak, nama register kedatangan tidak ada. " 

 Al-Fadhil Ustaz Mohammad Kazim Elias Al-Hafiz

CopyPaste dari Facebook.com

Ikan Goreng vs Pakaian Seksi



Tanyalah Ustaz 

a : abang, kenapa letak ikan goreng tu atas meja macam tu je tanpa penutup? 
b : kenapa, tak boleh ke? 
a : gila ape. keliling rumah kita ni kan banyak kucing. 
b : dah tu? 
a : tak takut diterkamnya ke? 

 b : habis tu kau pakai seksi dedah-dedah ni kau tak takut? gila apa? 
a : apsal pulak? apa kena-mengenanya? 
b : di keliling kita ni kan banyak lelaki yang kita tak tau sama ada baik atau jahat. kau tak takut diterkam ke? macam sengaja mintak diterkam je? 
a : errr... (ye tak ye jugak) 

 *labuhkan tudungmu..longgarkan pakaianmu...berstokin laa kakimu~...wahai muslimah..=)

Sumber : CopyPaste dari Facebook

Selasa, 23 Oktober 2012

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2012


Selamat Hari Raya Aidiladha
Kepada seluruh umat Islam

daripada : 

Pihak GFB Pendang

Selasa, 18 September 2012

ISTERIKU LIZA..



(Gambar sekadar hiasan)


Isteriku Liza..


"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya."Cantik isteri abang hari ni," Usin mencubit pipi Liza lembut. "Ayah, ayah, cepat la yah," Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung. "Yelah, yelah, ayah dah siap ni." Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?" "Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Usin berkata kepada isterinya tercinta.



Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.



Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.



"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya."Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti." "Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa....jangan laju sangat bang,20 Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya. "Rileks Liza?tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was.



"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. "Sudah la tu bang." "Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa...." Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.



Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan ....di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!



"Usin....bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana Liza mak? Macammana dengan Liza mak? Farah, Adi....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya.



Emaknya memandang Usin tepat-tepat. "Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.



PANGGG!!



Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu? "Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....



...Dan Usin tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! Malu beb!!



Sekian.



P/s : Nak tdo nanti amik wuduk eh..^

Sumber : Facebook Online

SIAPA BIASA MIMPI MACAM NI ? ANGKAT BAJU....

Khamis, 30 Ogos 2012

Jamuan Raya GFB Pendang 2012


Terima kasih kepada semua rakan-rakan GFB Pendang dan orang ramai yang sudi hadir memeriahkan Jamuan Raya Group Facebook Pendang. Jamuan Raya ini dibuat pertama kalinya pada tahun ini dengan Makanan dan Minuman yang disediakan disumbangkan oleh admin-admin dan ahli-ahli Group Facebook Pendang.

Sambutan Jamuan Raya GFB Pendang dimeriahkan lagi dengan cabutan bertuah yang disumbangkan oleh ahli GFB Pendang. Tahniah kepada 10 pemenang cabutan bertuah pada jamuan raya tersebut.
Jamuan raya juga diserikan lagi dengan sumbangan duit raya dari 3 ahli GFB Pendang kepada kanak-kanak yang hadir pada jamuan tersebut. Ternyata berbaloi dengan anjuran jamuan raya kali ini. 

Semoga jamuan ini bukan kali pertama dan terakhir dianjurkan oleh GFB Pendang. Kita juga mengharap lebih ramai lagi rakan-rakan GFB Pendang turut serta bagi memeriahkan Jamuan Raya akan datang. InsyaAllah. Semoga Hari Raya kali ini memberi keceriaan dan kebahagian kepada rakan-rakan GFB Pendang. Terima Kasih.. Terima Kasih.. Terima Kasih..

Berikut adalah ucapan dari Tok Ketua, Midzie Saari 

Assalammualaikum.. wbt.. bersyukur kita ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izinNya kita semua dapat berjumpa pada majlis jamuan hari raya kali pertama gfb pendang.. disini ingin saya ucapkan ribuan trima kasih kepada semua tetamu yang hadir iaitu rakan2 gfb pendang sekalian,terima kasih juga kerana memberi peluang kepada saya berucap pada petang ini.. disini ingin saya memperkenalkan asal usul dan tujuan gfb pendang ini di adakan,gfb pendang ditubuhkan oleh admin Syam Syun pada tahun 2011 dan kini berusia dalam setahun lebih,pada mulanya tujuan asal hanya untuk menyatukan rakan2 di pendang sahaja dan untuk suka2,saya pun pada mulanya tak tahu pun siapa yang tubuh dan saya aktif komen2 dan memberi info untuk gfb pendang sehinggalah saya sedikit sebanyak mengenali rakan2 di pendang ni dengan lebih rapat,berterima kasih jugak kepada rakan gfb kita yang mencabar admin2 gfb pendang supaya menubuhkan lembaga admin untuk menyusun atur gfp pendang ni bukan sekadar rakan di alam maya sahaja,banyak aktiviti2 yang telah adakan sejak lembaga admin ditubuhkan dan memdapat sokongan padu dari rakan2 gfb..kita telah mengadakan perjumpaan admin2 dan rakan2 gfb,kita juga menganjurkan pertandingan bowling persahabatan yang memdapat sambutan sangat meriah di ct plza a.setar,kita juga menganjurkan perlawanan badminton sehingga menjadi rutin pada setiap hari isnin tiap2 minggu kita akan turun ke gelanggang untuk bermain sambil mengeratkan silatulrahim,pada bulan ramadan baru ni kita mengadakan jamuan berbuka puasa gfb pendang dan group kita telah disiarkan dalam akhbar sinar harian,kita tidak melupakan rakan2 kita yang tak dapat mengikuti aktiviti luar gfb pendang,kita mengadakan peraduan2 terutama sekali peraduan teka score yang menawarkan sedikit hadiah untuk memeriahkan gfb pendang kita,dalam sedar tak sedar kita sudah sampai ketahap ini satu tahap yang amat membanggakan kerana group facebook pendang dari group komuniti alam maya telah berjaya menyatukan seluruh warga pendang dan rakan2 kita yang luar dari pendang pun ada turut memberi sumbangan besar kepada gfb pendang kita selama ini.. bersesuain dengan tema kita "we want to be friends,not just a comment" atau lebih mudah lagi..KITA NAK BERKAWAN,BUKAN TAKAT KOMEN,.. DENGAN INI SAYA SUDAHI UCAPAN SAYA DENGAN UCAPAN JUTAAN TERIMA KASIH DAN UCAPAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SELURUH WARGA GFB PENDANG.... SAYA DAN RAKAN2 ADMIN SEMUA MENYUSUN JARI MEMEHON MAAF KEPADA SEMUA ANDAI KATA SELAMA INI KAMI MELAKUKAN KESALAHAN,TERIMA KASIH.. TERIMA KASIH..TERIMA KASIH... Assalamualaukum...wbt..

Berikut adalah gambar sekitar Jamuan Raya GFB Pendang







Untuk lihat galeri gambar Jamuan Raya GFB Pendang, anda boleh layari Facebook
https://www.facebook.com/groups/pendang/ <--- Join Group ini kemudian

Sekian, terima kasih



Sabtu, 11 Ogos 2012

Masjid Sultanah Haminah : Mualaf Palsu Ikut Solat Jemaah


Bilal (tengah) bersama beberapa jemaah yang lain berbincang mengenai kes itu.


Tempat kejadian Masjid Sultanah Aminah Tanjung Radin

PENDANG – Kira-kira 30 jemaah tidak menyangka diri mereka ditipu dengan memberi sumbangan kepada dua lelaki yang menyamar sebagai mualaf ketika menunaikan solat Tarawih di Masjid Sultanah Aminah Tanjung Radin dekat sini, malam kelmarin.

Difahamkan, anak-anak kariah ternampak dua lelaki itu ketika majlis berbuka puasa yang dianjurkan kariah masjid terbabit, namun tidak menghiraukan mereka.

Mohd Tarmizi Awang, 32, berkata, selepas berbuka puasa dua lelaki bercermin mata sama itu masuk ke dalam masjid bersama anak kariah lain bagi menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Tarawih.

Menurutnya, selepas solat imam masjid mengumumkan kepada jemaah bahawa dua lelaki itu adalah mualaf yang ingin memohon sumbangan peribadi untuk kos pembelajaran agama di Pondok Pasir Puteh Kelantan.

“Saya mensyaki dua lelaki itu adalah penipu dan menyamar sebagai mualaf bagi mendapatkan sumbangan.

“Seorangnya daripadanya lingkungan umur 40-an berpakaian baju T dan seluar jeans dan kopiah hitam, manakala seorang lagi lingkungan umur 50-an memakai kemeja berseluar jeans dan berkopiah,” katanya.

Menurutnya, disebabkan perasaan curiga yang kuat terhadap dua lelaki itu menyebabkan dia segera menghampiri mereka selepas solat Tarawih dan tazkirah Nuzul al-Quran bagi mendapatkan kepastian.

“Difahamkan mereka datang dari Melaka untuk memohon sumbangan. Ditanya mengapa datang ke Kedah, sedangkan negeri itu mempunyai banyak masjid dan lelaki itu berkata, kenapa tanya macam-macam sedangkan jemaah lain mudah sahaja bagi sumbangan.

“Mereka juga berkata datang ke Kedah untuk membuka kedai telefon bimbit memandangkan di Melaka sudah mempunyai sebuah kedai menyebabkan saya terkejut. Saya terus meminta mereka menunjukkan kad pengenalan, namun mereka enggan sehingga saya membawanya kepada beberapa jemaah lain dan bilal masjid,” katanya.

Mohd Tarmizi berkata, dia membawa dua lelaki itu bertemu dengan bilal masjid terbabit agar dapat menunjukkan kad pengenalan namun setelah didesak, lelaki itu mengeluarkan sekeping kad keras yang hanya tertulis Yasin sahaja.

“Selepas didesak lagi, mereka berdua beredar dalam keadaan tergopoh-gapah dengan menaiki sebuah kereta perodua Kancil.

“Saya kesal kerana kebanyakan jemaah sudah memberi sumbangan yang banyak dan ada yang memberi RM10, RM20 dan RM50,” katanya.

Sementara itu, bilal masjid terbabit, Ali Muhammad, 65, berkata, dia tidak menyangka perkara itu berlaku dan kejadian itu mencemarkan institusi masjid, kerana mereka berani masuk dan menipu orang Islam ketika menunaikan solat.

“Tidak menyangka ada orang akan menipu dengan masuk dalam masjid dan turut sama menunaikan solat berjemaah,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Agama Daerah Pendang, Syeikh Ahmad Shukri Muhamed berkata, Pejabat Agama Kedah mengeluarkan arahan yang dipanjangkan kepada masjid supaya tidak mengutip derma kepada orang ramai sewenang-wenangnya, namun begitu pejabat agama tidak mempunyai hak untuk menghalang orang ramai bersedekah lebih-lebih lagi pada bulan ini.

"Dinasihatkan agar orang ramai lebih berhati-hati dan siasat latar belakang sekiranya peminta sumbangan ini tidak diberi kebenaran daripada pihak berwajib.

“Perbuatan ini bukan sahaja berlaku di daerah ini, tetapi difahamkan berlaku di beberapa negeri lain dengan menggunakan alasan yang sama iaitu ingin mendalami ilmu agama di Kelantan,” katanya.

Sumber : Sinar Harian Online

APA PENDAPAT ANDA TENTANG PENIPUAN INI ? 



JENUN : Suami Isteri Ternanti-Nanti Bantuan PPRT

Latifah menunjukkan rumahnya yang daif dan menunggu masa untuk runtuh.

JENUN - Sepasang suami isteri di Kampung Banggol Sawa dekat sini masih ternanti-nanti maklum balas berkaitan permohonan Program Penempatan Rakyat Termiskin (PPRT) yang dimohon melalui Lembaga Kemajuan Kedah (Keda) sejak tiga tahun lalu.

Md Shukri Abd Rashid, 51, dan Latifah Chin, 46, memaklumkan bahawa mereka pernah memohon bantuan rumah daripada pihak berkenaan lebih tiga kali, namun setiap permohonan yang dilakukan masih tiada maklum balas sehingga kini.

Latifah berkata, dia merujuk perkara itu kepada pihak berkenaan memandangkan rumah pusaka yang diduduki bersama suami dan tiga anaknya semakin reput, namun jawapan yang diperoleh adalah meminta dirinya menunggu.

“Saya tidak bekerja, suami pula menoreh getah yang memperoleh pendapatan tidak menentu serta hanya mencukupi untuk perbelanjaan dua anak yang masih belajar, manakala seorang anak lagi bekerja kilang.

“Keadaan rumah pusaka yang diduduki kami sekeluarga sudah reput, kerana dimakan anai-anai dan hanya menunggu masa untuk runtuh,” katanya ketika ditemui semasa bencana ribut yang merosakkan sebahagian rumahnya baru-baru ini.

Katanya lagi, dia mempunyai tanah milik sendiri tetapi tidak mempunyai wang untuk membina rumah.

Sementara itu, Sinar Harian menghubungi Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) dan difahamkan pihak Keda sudah menerima permohonan pasangan suami isteri itu ketika permohonan pertama dilakukan, ia gagal kerana ketika itu ada pihak lain lebih layak menerima bantuan tetapi, pihak Keda mengharapkan agar pasangan suami isteri itu dapat mengemukakan surat rayuan.

Sumber : Sinar Harian Online

KEPADA SESIAPA YANG ADA REZEKI LEBIH, 
BOLEH LA TOLONG ORANG YANG DALAM KESUSAHAN



Sabtu, 28 Julai 2012

KESILAPAN DI BULAN RAMADHAN


KESILAPAN DI BULAN RAMADHAN

Soal makan dan minum seseorang itu apabila dia dengan sengaja membatalkan puasanya tanpa sebab yang diterima dalam Islam.
Perlu diketahui sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja bukan atas faktor keuzuran seperti mengeluarkan air mani dengan sengaja, merokok dan makan serta minum, dia dilarang untuk terus bebas melakukan perkara lain seperti makan dan minum dan perkara lain ang dikira boleh membatalkan puasa. (Fiqh-as-Siyam Al Qaradawi).

Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam.
Individu yang melakukan amalan ini terhalang daripada mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan Rasululah SAW , malah bercanggah dengan sunnah baginda. Sahur itu sendiri daripada sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam dan ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 malam.(Awnul Ma’Bud, 4/469).

Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia satu kesilapan yang maha besar.
Memang solat bukan syarat sah puasa tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman seseorang. Justeru, sengaja ponteng sembahyang menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi kurus kering.

Menganggap waktu Imsak sebagai lampu merah bagi sahur.
Ini kerana waktu Imsak sebenarnya hanya lampu amaran kuning yang dicadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukan waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, jangan ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk Imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari ini. Waktu yang disepakati ulama bagai waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 278)

Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.
Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan, hadis yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu adalah ibadat adalah sangat lemah. (al-Jami’ as-Soghir, Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

Malas dan tidak produktif dalam kerja di siang hari dengan alasan berpuasa.
Kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pati menambahkan pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperbanyakkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya pada bulan Ramadan.

Wanita melakukan solat terawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat.
Ramai wanita walaupun sikap bertelekung ke masjid tidak menyedari mereka mendedahkan aurat apabila kerap menaikkan kain sehingga menampakkan bahagian kaki ketika berjalan dan naik tangga masjid di depan jemaah lelaki. Tatkala fadilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi daripada mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

Sumber : Zaharuddin Abd Rahman-Pensyarah Perbankan Dan Kewangan Islam UIAM.



Jumaat, 27 Julai 2012

Pendang : Kabel talian TM dicuri lagi

Anggota JPAM bersama penduduk melihat kabel yang dicuri.


PENDANG - Kebanyakan penduduk dan beberapa agensi kerajaan sekali lagi terpaksa menghadapi kesukaran untuk menjalankan tugas apabila kabel talian Telekom Malaysia (TM) berhadapan rumah Pegawai Daerah Pendang dekat Jalan Sungai Tiang di curi awal padi, semalam.

Dalam kejadian 4.30 pagi itu menyebabkan aktiviti kira-kira 300 penduduk dan 10 agensi kerajaan terjejas melibatkan beberapa kawasan antaranya Kampung Belakang Pendang, Banggol Petai, depan Sekolah Kebangsaan Pendang dan beberapa kawasan lain berhampiran.

Turut difahamkan agensi sekitar kawasan terbabit seperti Jabatan Penerangan Malaysia, Rela, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Lembaga Kemajuan Kedah (Keda), Jabatan Pertanian, Jabatan Kesihatan, Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pertanian dan pejabat agama terjejas.

Penduduk, Wan Salleh Ismail, 56, yang tinggal berdekatan tempat kejadian berkata, dia terdengar bunyi enjin motosikal kuat di hadapan rumahnya, namun tidak menyangka kabel talian itu dicuri memandangkan ia baru sahaja diganti selepas dicuri awal bulan ini.

“Saya bangun untuk menunaikan solat bersama isteri dan tidak terdetik pula membuka pintu rumah untuk melihat. Pagi ini baru saya tahu kabel itu dicuri apabila anggota JPAM sedang melihat kabel yang dicuri di hadapan rumah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi JPAM Pendang, Mohd Izuddin Inus Meah berkata, kejadian itu kali kedua berlaku sehingga menyebabkan talian kecemasan 999 di jabatan itu gagal beroperasi.

“Kecurian ini begitu menjejaskan tugas JPAM dalam menjalankan tugas terutamanya berkaitan hal kecemasan seperti kemalangan, kes sakit dan sebagainya sehinggakan ada penduduk yang datang sendiri ke pejabat.

“Saya berharap agar pihak berkenaan dapat mengambil tindakan segera demi memudahkan tugas pelbagai agensi dan memudahkan perniagaan penduduk yang ada bergantung kepada perniagaan dalam talian,” katanya.

Dalam pada itu, Sinar Harian menghubungi TM Kota Setar untuk mendapatkan maklum balas berkaitan kejadian itu, namun individu yang berhak mengeluarkan kenyataan sedang menghadiri mesyuarat di Kuala Lumpur.

Sumber : Sinar Harian



Tempahan Dibuka Sekarang, Ikan Terubuk, Kek Lapis dan Cadburry N Cheese


UNTUK RAKAN-RAKAN 
DI PENDANG DAN SEKITARNYA

TEMPAHAN DIBUKA SEKARANG
IKAN TERUBUK, KEK LAPIS DAN CADBURRY N CHEESE
SEBELUM 13 OGOS 2012

 Untuk tempahan, 
hubungi Facebook Nurul Izzati Rahmat

Galeri gambar, sila klik sini https://www.facebook.com/media/set/?set=a.506457632704580.133472.100000210446436&type=3

Open order until 13/8 untuk Hari Raya,selepas raya,,anytime =) tapi perlu tambah postage ..Harga ada di setiap gambar..sesiapa mahu,,pm disni, pada 17/8 saya akn delivery di office =)

sesiapa yang mahu ikan terubuk masin, juga boleh diorder,,insyaALLAH next week boleh dapat sbb akn post awl,,mungkin nk mkn time bulan puasa =) after raya pun boleh open oder lagi yerr,,

ikan terubuk size s rm8 (belum termasuk postage)

Rabu, 25 Julai 2012

Bayaran Bonus 1/2 Bulan Gaji Kepada Penjawat Awam Tahun 2012




HEBAHAN TERKINI:
Bayaran Bonus Setengah Bulan Gaji Kepada Penjawat Awam dan
Bayaran Khas RM500 Kepada Pesara Kerajaan

Sumber: Kementerian Kewangan Malaysia





Selasa, 24 Julai 2012

Live Streaming , Malaysia vs Arsenal @ 24 Julai 2012 ( SELASA )



‎=> Malaysia XI Vs Arsenal <=
24/7/2012 | Selasa
9.30 Malam
Live Astro Arena 801
Live Streaming :



Siri Jelajah Asia : Arsenal vs Malaysia , 24 Julai 2012 Jam 9.45 malam


Selepas sembahyang terawih, boleh layan bola.
Siapa yang tak pi terawih, layan ja.
Berapa keputusannya nanti ? Jom teka di bawah ni. Login FB untuk teka.



Petua Hilangkan Rasa Dahaga Ketika Berpuasa


Terima kasih kepada Mohammad Ridzuan Yahya sudi share petua ni.
Semoga rakan-rakan kita cuba amalkan petua ni.
Betul atau tidak, jom buat dulu.. Kita komen kat sini.



Perempuan Neraka (Cerekarama TV3)


Perempuan Neraka (Cerekarama TV3)

Tarikh tayangan :
21.Julai.2012.Di TV3 jam 10 malam slot Cerekarama.
Pelakon2nya adalah Fizz Fairuz,Sherie Merlis,Ika Nabilla dan Aeril Zafril.


Apa perasaan anda setelah menonton Cerekarama ini ?
Jom share di sini.





Ahad, 22 Julai 2012

Elakkan Main Mercun Bola



TV sekarang ni sibuk dengan Bazar Ramadan. Kurang beri perhatian pendidikan mengenai bahaya mercun bola. Bahkan ramai ibu tidak tahu apa itu mercun bola dan kenapa ianya bahaya. Para ibu terutamanya perlu tahu bentuk mercun bola dan beri penerangan kepada anak-anak kenapa mercun bola ini bahaya, boleh menyebabkan jari putus, mata buta, telinga pekak dan paling teruk membawa maut.


TV janganlah sibuk dengan makan je bulan puasa ni, sampai Buletin Utama, berita TV1 pun cerita pasal makan siang malam.  Cubalah buat segmen mengenai bahaya mercun. 


OK, mercun bola ini bentuk bulat macam bola bersaiz duit siling 20 sen atau 50 sen. 
Ada sumbu sepanjang 1 inci. Mercun bola ini berwarna-warni dan diperbuat daripada plastik. Nampak menarik macam permainan.

MERCUN BOLA INI PALING BAHAYA DARIPADA MERCUN BIASA YANG DIBALUT KERTAS.
PLASTIK INI BERTINDAK SEBAGAI PELURU HIDUP ATAU MENJADI SERPIHAN (SHARPNEL) YANG BOLEH MENEMBUS MATA, KULIT DAN DAGING APABILA MELETUP. 

LAGI SATU BAHAYA IALAH SUMBU :
1. SUMBU INI BOLEH TERBAKAR DALAM TAK NAMPAK LUAR
2. BIASANYA SUMBU TERBAKAR PERLAHAN, TAPI ADA YANG TIBA-TIBA TERUS TERBAKAR PANTAS DAN MELETUP. MERCUN BOLA IALAH ADIK KEPADA BOM TANGAN !!!! 
BUKAN SETAKAT JANGAN MAIN, JANGAN BERADA DEKAT DENGAN MEREKA YANG MAIN MERCUN BOLA !!! 





ELAKKAN BERMAIN MERCUN BOLA




Kadar Zakat Fitrah 2012 / 1433H ( Seluruh Malaysia )


Semoga dapat membantu anda yang sedang tercari-cari kadar zakat fitrah tahun 2012

Sabtu, 21 Julai 2012

Iklan Ramadan / Hari Raya Khairul Fahmi bersama 100PLUS


Kenal tak siapa dalam gambar ni ?
Video ni jumpa dalam youtube.
Layan.... Terbaik dari Keeper Negara . Khairul Fahmi Che Mat



Jom Bagi Ucapan Salam Ramadhan Kepada Rakan-Rakan GFB Pendang



Page Ini Dibuka Kepada Semua Rakan-Rakan GFB Pendang Dan Juga Pengunjung Blog Ini.
Anda Boleh Kirim Ucapan Melalui Id Facebook Atau Id Googe Mengikut Kesesuaian Anda.
Kami Memohon Ucapan Tersebut Tidak Menyindir, Mengata, Atau Menyakiti Hati Pihak Lain.

Sekian, Terima Kasih.


Niat Puasa Esok Hari Dan Niat Puasa Sebulan

Klik Pada Gambar untuk kelihatan lebih jelas

Sumber dari google.com



Penjimatan Kos



Seorang Boss membuat mesyuarat tergempar dengan pekerja-pekerjanya:

Boss : Oleh kerana masalah kegawatan ekonomi, saya memanggil anda semua untuk membincangkan bagaimana untuk mengurangkan kos syarikat ini.Ada sebarang idea?

Syam : (sambil angkat tangan dengan pantas) Potong gaji boss!



Jumaat, 20 Julai 2012

NO TELEFON BALAI POLIS DAERAH PENDANG



Ibu Pejabat Polis Daerah Pendang 
Polis Diraja Malaysia
Jln Pekan Pendang,
06700 Pendang,
Kedah Darul Aman

Telefon : 04-7596222
Faks : 04-7598391
Emel : kpdpendang@rmp.gov.my

----------------------------------------
Balai Polis Sungai Tiang
Polis Diraja Malaysia
Felda Sungai Tiang,
06750 Pendang,
Kedah Darul Aman

Telefon : 04-7541255
Faks : -
Emel : kpb_sgtiang@rmp.gov.my 

----------------------------------------
Balai Polis Kubur Panjang
Polis Diraja Malaysia
06700 Pendang,
Kedah, Darul Aman

Telefon : 04-7846222
Faks : -
Emel : kpb_kpanjang@rmp.gov.my

----------------------------------------
Balai Polis Bukit Jenun
Polis Diraja Malaysia
06720 Pendang,
Kedah Darul Aman

Telefon : 04-7596853
Faks : -
Emel : kpb_bktjenun@rmp.gov.my

----------------------------------------
Pondok Polis Sungai Durian 
Telefon : 04-7542421
Faks : -
Emel : -

********************************************
Sumber :- https://www.rmp.gov.my/direktori/direktori-pdrm/kedah/pendang

Dari GFB Pendang, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa

Salam Ramadhan Al-Mubarak dari kami untuk semua.
Jika ada salah silap, harap dimaafkan.  
Bertegur lebih baik dari berdiam. 
Terima Kasih Semua.



Kuliah Ramadhan, Kampung Bukit Jagong, Pendang Kedah

KULIAH RAMADHAN
Oleh : Tuan Guru Haji Abdul Rahim
Pengajian Talaqqi Kitab Saheh Bukhari - Bab Puasa
Bermula 1-29 Ramadhan 1433 / Jam 3.00 - 5.00 Petang
Di Mujamma' Ibnu Sunni Lit Talaqqi, Kg. Bukit Jagong, Pendang Kedah

Sumber Rakan GFB : - Asyrafful Shafiq Mohd Ariff



Gambar Perlawanan Badminton Pada 19 Julai 2012















Khamis, 19 Julai 2012

Perlawanan Badminton Pada 19 Julai 2012 Di Dewan Cina Tanah Merah. Hadiah Misteri Menanti Pemenang



Perlawanan Badminton di Dewan Cina Tanah Merah, Pendang.
Format Perlawanan ( Liga ). 
1 perlawanan sahaja untuk setiap perlawanan.
Beregu dipilih secara Undian. 
Bayaran RM5.00.

Hadiah Misteri menanti PEMENANG Tempat Pertama, Kedua dan Ketiga.

Tarikh : 19 Julai 2012 Masa : 4.00 Petang

Diminta semua pemain hadir awal untuk pengudian. Sekian harap maklum.



Rabu, 18 Julai 2012

Klinik 1Malaysia di Pekan Tanah Merah, Pendang




Sumber dari Rakan GFB Pendang :- SyauQi Beverly




Keratan Akhbar : Tidak Minum Ais Rahsia Umur Cecah 100 Tahun

PENDANG - Walaupun berusia 100 tahun, namun Che Ah Bakar dari Kampung Alor Mengkuang dekat sini, tidak menghidap sebarang penyakit dan masih mampu bertutur dengan baik serta bergurau senda dengan sesiapa yang menemuinya berbeza dengan rakan dan warga emas lain apabila meningkat usia.

Che Ah mengakui dia tidak menghidap apa-apa penyakit sejak usia muda, walaupun ketika usia itu dia bekerja kuat sebagai petani, namun dirinya tidak pernah rasa sakit di usia emas malah dirinya semakin kuat.

Che Ah ketika ditemui di rumahnya mengakui rahsia dia kekal sihat adalah kemungkinan dia tidak minum apa-apa minuman sejuk atau berais memandangkan dirinya tidak serasi dengan minuman air itu melainkan minuman panas sahaja.

“Saya hanya minum air kopi panas dan minuman lain yang panas sahaja sejak kanak-kanak dan sering makan ulam-ulaman ketika muda.

“Saya bersyukur kerana ALLAH SWT memanjangkan usia saya sehingga kini, walaupun terdapat seorang ahli keluarga saya dahulunya pernah berusia sehingga 105 tahun,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, dia mampu berpuasa penuh setiap Ramadan dan tidak mengalami sebarang penyakit ketika menjalani ibadah puasa seperti golongan muda yang lain.

Sumber : Sinar Harian Online



Selasa, 17 Julai 2012

Satey Karomi Abdullah di Medan Selera, Depan Petronas Pendang




Satey Sedap dimakan bersama timun, Betul ke ?
Apapun, inilah satey saudara Karomi Abdullah.
Dibuka pada waktu malam, kalau nak makan cari lah gerai di medan selera berhadapan petronas.
Satu Cucuk RM0.40. Harga standard la ni.
Untuk tempahan, sila mesej di Facebook :- 





 

Selamat Datang

Pihak GFB Pendang Mengalu-alukan Kedatangan Anda Semua Ke Blog Ini. Blog Ini Bertujuan Untuk Memberi Ruang Kepada Sesiapa Yang Ingin Iklan, Komen Dan Sebagainya.

Tolong Klik Iklan Nuffnang

Admin GFB Pendang


Klik pada nama yang ingin anda kenal.
Akan terpapar Facebook Admin tersebut.